Menu Zamknij

Czy dobrze segregujemy odpady – czyli projekt klasy 2B LO realizowany na lekcjach przyrody

Niniejszy tekst publikujemy z okazji Święta Polskiej Niezapominajki, przypadającego 15 maja.

Cześć, tutaj uczniowie klasy 2 B liceum. Przeprowadziliśmy niedawno ankietę o segregacji odpadów. A skąd wpadliśmy na taki pomysł? Ogólnie rzecz biorąc, martwi nas stopień zanieczyszczenia środowiska na naszej planecie. Zdajemy sobie sprawę, że aby poprawić ten stan, dobrze jest zacząć przede wszystkim od siebie. Ankietę skierowaliśmy do wszystkich uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Chcieliśmy zobaczyć, jak nasza społeczność szkolna poradzi sobie z pytaniami odnośnie segregacji i w jaki sposób postrzega segregację. Mamy nadzieję, że osoby biorące udział w ankiecie dowiedziały się czegoś nowego, a pytania skłoniły do refleksji na dany temat 🙂

Segregacja odpadów to dla nas dość powszechny temat, ponieważ obecnie każdy z nas jest do tego zobowiązany. Ale czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się dlaczego to jest takie ważne? Segregacja odpadów niesie za sobą wiele korzyści, których nie do końca wszyscy jesteśmy świadomi. Rozdzielając je w gospodarstwie domowym ograniczamy tony śmieci, które zanieczyszczają środowisko, a to z kolei powoduje, że minimalizujemy zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi oraz zwierząt. Segregacja odpadów to nie tylko i wyłącznie dbanie o nasze środowisko. Bardzo istotnym elementem jest pozyskiwanie surowców wtórnych, co skutkuje mniejszym zużyciem zasobów naturalnych. Ponadto stawka za odbiór odpadów segregowanych od osoby, może być nawet 4 razy niższa niż za odpady niesegregowane co oznacza, że segregacja odpadów jest ekonomiczna. Dbałość o środowisko to przejaw wysokiej kultury i świadomości ekologicznej, a ostatecznie także tańsza opcja pozbywania się odpadów.

Na ankietę odpowiedziało 59 osób. W analizie skupiliśmy się na różnicach między płciami. W naszej ankiecie podjęliśmy się sprawdzenia 2 obszarów: czy umiemy segregować odpady i jakie mamy do tego nastawienie. Wyniki pierwszego zagadnienia zilustrowaliśmy wykresami. Pytanie brzmiało: „Do jakiego worka (jakiego koloru) wrzucisz podane odpady?”

Oceniając ogólnie powyższe wyniki świadczą o tym, że pojedyncze osoby wskazały niewłaściwe kolory worków na kolejne kategorie odpadów (prawdopodobnie są to przypadkowe błędy). Postanowiliśmy sprawdzić, jak nasze wyniki wyglądają na tle innych tego typu badań.

Znaleźliśmy badania na temat segregacji śmieci podobne do ankiety przeprowadzonej przez nas (klasę 2b LO). Zakres i tematyka innych badań była bardziej rozbudowana, jednak sens pozostał ten sam – została sprawdzona wiedza i świadomość społeczna w temacie recyklingu. Ponad 99% naszych ankietowanych odpowiedziało pozytywnie w pytaniu o segregację śmieci w gospodarstwie domowym. W ankiecie przeprowadzonej przez Żywiec Zdrój tę samą odpowiedź wskazało 90% osób. Z badania ARC Rynek i Opinia i FOB wynika, że mimo kolejnych regulacji dot. segregowania odpadów, tylko 66 proc. Polaków deklaruje, że to robi, a tylko 15 proc. respondentów potrafiłoby poprawnie posegregować przykładowe artykuły przy wyrzucaniu. Z ankiety przeprowadzonej przez Żywiec Zdrój wynika, że ponad 40 proc. ankietowanych nie jest w stanie wskazać koloru żółtego, jako właściwego oznaczenia pojemnika na odpady plastikowe. W naszej ankiecie nie pytaliśmy wprost o kolory, tylko o to, gdzie wyrzucilibyśmy podane śmieci. Odpowiedzi na pytania o odpady plastikowe były satysfakcjonujące – ponad 85% osób wybierało kolor żółty pojemnika. Również segregacja szklanych odpadów nie jest problemem, ponieważ dobrą odpowiedź wybierało ponad 75% naszych ankietowanych. Wszystkie trzy ankiety wykazały, że podział ankietowanych na płcie nie przyniósł żadnych sensacyjnych wyników –zarówno panie, jak i panowie, na pytania o przypisanie odpadu do odpowiedniego pojemnika odpowiadali prawidłowo. Najbardziej problematycznym zadaniem w naszej ankiecie okazało się wskazanie prawidłowego pojemnika dla styropianu – w zależności od rodzaju powinien trafić do żółtego (opakowaniowy) lub czarnego (zabrudzony) worka albo do odpadów budowlanych. Z kolei w przypadku kartonu po pizzy większość osób wybrała odpowiedź „niebieski kosz”. Jest to odpowiedź poprawna pod warunkiem, że karton nie jest zabrudzony (np. zatłuszczony) – w takim przypadku powinien znaleźć się w czarnym pojemniku.

Okazuje się, że na tle dwóch innych badań uczestnicy naszej ankiety wypadli bardzo dobrze, na dodatek zaliczyliby się do 15% wszystkich osób, które na pytania badania ARC Rynek i Opinia i FOB odpowiedzieli w większości poprawnie. Możemy tylko cieszyć się, że nasi koledzy/koleżanki/nauczyciele/współpracownicy prawidłowo segregują odpady i problem śmieci nie jest im obojętny.

W naszej ankiecie zadaliśmy także pytanie jaki stosunek do segregacji mają osoby wypełniające ją. Wynik tej sondy ilustruje poniższy wykres.

Po odpowiedziach możemy zauważyć, że większość ludzi jest pozytywnie nastawionych do segregacji śmieci i jest to dla nich ważne. Mimo tylu pozytywnych głosów aż ¼ ankietowanych ma do tego stosunek neutralny.

Wszystkim, którzy zdecydowali się wziąć udział w naszej ankiecie serdecznie dziękujemy.

Uczniowie klasy 2B LO, profilu humanistyczno-teatralnego:

  • Zofia Bączkiewicz
  • Dominika Drymel
  • Kajetan Drymel
  • Nikodem Grzelczyk
  • Wiktoria Kasprzak
  • Antonina Niewińska
  • Alicja Orlicka
  • Marta Pietrzak
  • Julia Płóciniczak
  • Julia Przyjemska
  • Michalina Tomaszewska
  • Małgorzata Tromska

Czujnie obserwowani przez Radosława Dzięciołowskiego.