Zadania | Sposoby realizacji | Termin
realizacji |
1.Zaspokojenie potrzeb uczniów w zakresie opieki i bezpieczeństwa. | – zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy
– przeprowadzenie pogadanek na temat bezpieczeństwa podczas zajęć w świetlicy – sprawowanie opieki nad uczniami w świetlicy przed lekcjami i po lekcjach – wspieranie pierwszoklasistów w adaptacji do nowego środowiska, – reagowanie na konflikty między uczniami i wyjaśnianie problemów na bieżąco, uczenie właściwych zachowań, – rozmowy wychowawcze z uczniami w przypadku wystąpienia niewłaściwego zachowania i wyciąganie konsekwencji wobec takich uczniów. |
cały rok |
2.Promowanie zdrowego stylu życia i troska o zdrowie uczniów. | – wdrażanie do wypoczynku czynnego – spacery, wycieczki tematyczne, zajęcia rekreacyjne
-kształtowanie nawyków higienicznych- dbanie o wygląd zewnętrzny, – wpajanie zasad racjonalnego odżywiania się, – wyrabianie nawyków dbania o własne zdrowie, – tworzenie gazetek o tematyce prozdrowotnej, – oglądanie programów telewizyjnych o tematyce prozdrowotnej, |
wg potrzeb
cały rok |
3. Pomoc w nauce oraz przygotowanie do samodzielnej nauki i pracy umysłowej. | – wdrażanie młodzieży do samodzielnej pracy i odpowiedzialności do obowiązków szkolnych,
– zorganizowanie warunków do odrabiania prac domowych i nauki własnej w świetlicy, – otoczenie opieką uczniów mających trudności w nauce – praca indywidualna, pomoc koleżeńska w odrabianiu prac domowych, – angażowanie uczniów zdolnych do pomocy koleżeńskiej, – wykorzystywanie Internetu do pomocy w odrabianiu prac domowych, – wzbogacanie wiedzy uczniów poprzez oglądanie programów edukacyjnych – wykorzystanie gier edukacyjnych do utrwalania wiadomości i rozszerzenia wiedzy |
cały rok |
4. Rozwijanie zainteresowań, aktywności artystycznej i ruchowej, kształtowanie wrażliwości estetycznej, ekspresji twórczej i wyobraźnioraz nabywanie umiejętności konstruktywnego wykorzystania czasu wolnego. | -prowadzenie zajęć integracyjnych- poznanie siebie i innych,
– prowadzenie konkursów rozwijających umiejętności i zainteresowania – zainteresowanie młodzieży czytelnictwem: czytanie książek, lektur szkolnych, wierszy, encyklopedii, czasopism wzbogacających posiadane wiadomości, – omówienie ciekawych artykułów, wydarzeń z uczniami, – zajęcia z komputerem: pisanie tekstu, kopiowanie, wykorzystanie Internetu do zdobywania wiedzy, – rozmowy z uczniami o interesujących sposobach spędzaniaczasu wolnego, – rozwiązywanie i układanie krzyżówek, rebusów, – wypowiadanie się uczniów na konkretne i dowolne tematy, -wykonywanie dekoracji, ozdób w świetlicy szkolnej zgodnie z porami roku, pomoc w przygotowaniu dekoracji nauroczystości szkolne – eksponowanie prac plastycznych uczniów, – wykonywanie przez młodzież gazetek tematycznych wświetlicy szkolnej, |
cały rok
w miarę potrzeb |
5. Kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia więzi z regionem, krajem jego historią, kulturą i tradycjami. | – budzenie u uczniów szacunku dla języka ojczystego,
– przypominanie i kultywowanie ważnych dat i wydarzeń w życiu kraju – wskazywanie postaw patriotycznych w literaturze, sztuce i historii, – zapoznanie uczniów z osiągnięciami wybitnych Polaków, – rozwijanie szacunku dla tradycji narodowych, szanowania hymnu państwowego, flagi, godła, – opracowanie gazetek o tematyce regionalnej, – przybliżenie uczniom wiedzy na temat patrona szkoły |
cały rok
wg potrzeb |
6. Prowadzenie pracy wychowawczej zmierzającej do kształtowania u wychowanków właściwej postawy społeczno – moralnej. | – kształtowanie wśród uczniów postaw poszanowania mieniaszkolnego,
– wpajanie uczniom stosowania podstawowych zasad dobrego wychowania w sytuacjach codziennych, przestrzegania norm zachowania się wobec innych, używania zwrotów grzecznościowych, – eliminowanie wśród uczniów agresji słownej: wyzwisk,wulgaryzmów, rozwijanie właściwego słownictwa poprzezczytanie książek, prasy, – kształtowanie pozytywnych nawyków kultury osobistej, kulturalne zachowanie się w domu, szkole, w miejscachpublicznych, – wskazywanie pozytywnych wzorów zachowań – kształtowanie wśród uczniów tolerancji, szacunku do osóbdorosłych, starszych, niepełnosprawnych- rozmowy, – uświadomienie uczniom ponoszenia odpowiedzialności zapopełnione czyny, niewłaściwe postępowanie, – zachęcanie uczniów do pracy i dbania o estetyczny wyglądpomieszczeń świetlicy, – motywowanie uczniów do wykonywania drobnych prac porządkowych, |
cały rok |
7. Prowadzenie współpracy z rodzicami, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnymi i instytucjami. | – informowanie wychowawców o zaangażowaniu młodzieży w pracach na rzecz świetlicy np. pomoc koleżeńska w nauce, dbanie o wyposażenie świetlicy, wykonanie gazetki
– przekazywanie na bieżąco informacji dla pedagoga i wychowawcom w przypadku trudności wychowawczych, – rozmowy z wychowawcami i rodzicami w celu poznania ucznia, – informowanie rady pedagogicznej o pracy świetlicy – przedstawienie planu pracy i sprawozdań. |
cały rok
wg potrzeb |
8. Zapobieganie współczesnym zagrożeniom, podejmowanie działań profilaktycznych. | – eliminowanie agresji fizycznej i konfliktów rówieśniczych poprzez zajęcia warsztatowe na temat zachowań asertywnych,jak rozwiązywać konflikty, wyrażanie uczuć, rozwijanieempatii, zrozumienia,
– prowadzenie zajęć warsztatowych z programu wychowawczo-profilaktycznego – dyskusja z uczniami o problemie agresji, zdobywanieumiejętności odpowiedniego reagowania na nią, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, – lansowanie życia bez nałogów i dostarczanie wiedzy uczniomz tego zakresu w formie pogadanek, dyskusji, – wykonywanie przez uczniów prac plastycznych o tematyce profilaktycznej, – zwrócenie uwagi na zagrożenia płynące z niewłaściwegokorzystania z Internetu |
cały rok |